Γιατί πρέπει να στοχεύσετε στην αγορά του ασημένιου τουρισμού

Ποια ηλικιακή ομάδα ταξιδεύει περισσότερο;
Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, διαπιστώθηκε ότι οι Millennials (1981-1996) ήταν πιο πιθανό να ταξιδέψουν με μέσο όρο τις 35 ημέρες διακοπών το χρόνο και οι Baby Boomers (1946-1964) κατά μέσο όρο 4-5 φορές το χρόνο χωρίς να έχουν κάποια ιδιαίτερη οικονομική δυσκολία. Μετά την πανδημία, που ο κόσμος των ταξιδίων άνοιξε σιγά σιγά και πάλι, βλέπουμε μερικά εκπληκτικά στατιστικά στοιχεία για τον τουρισμό των ηλικιωμένων (ασημένιων) τουριστών.
Κατά την περίοδο της πανδημίας, σύμφωνα με μια έρευνα του Silver Travel Advisor, το 77% των ταξιδιωτών μεγαλύτερης ηλικίας δήλωσαν ότι σχεδιάζαν να κάνουν κράτηση και να ταξιδέψουν μέσα σε 6 μήνες από το εμβόλιο και το 46% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι σκόπευαν να το εκμεταλλευτούν στο έπακρο την άρση των μέτρων, ταξιδεύοντας όσο το δυνατόν περισσότερο.
Έτσι, αν έχετε τουριστική επιχείρηση και θεωρείτε ότι ο ιδανικός σας επισκέπτης είναι νεότερος, ίσως θα θέλατε να δοκιμάσετε να στοχεύσετε στο συχνά παραγνωρισμένο, αλλά απίστευτα πολύτιμο τμήμα της αγοράς των ασημένιων τουριστών μεγαλύτερης ηλικίας, για μια ευκαιρία να αυξήσετε τις κρατήσεις σας και να ξεχωρίσετε από τον ανταγωνισμό.
Η σημαντικότητα των ηλικιωμένων τουριστών
Πριν από την πανδημία, το τμήμα του τουρισμού μεγαλύτερης ηλικίας (ηλικίες 50+) είχε τεράστιο αντίκτυπο στην ταξιδιωτική βιομηχανία. Το 1999, πάνω από 593 εκατομμύρια διεθνείς ταξιδιώτες ήταν 60 ετών και άνω, οι οποίοι αντιπροσώπευαν περίπου το 1/3 των δαπανών για διακοπές. Ο αριθμός αυτός αναμένεται να φτάσει τα 2 δισεκατομμύρια ταξίδια ετησίως μέχρι το 2050 – σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού.
Αυτό συμβαίνει επειδή εκτιμάται ότι τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας και οι ηλικιωμένοι θα αποτελούν σχεδόν το ένα τέταρτο του παγκόσμιου πληθυσμού μέχρι το 2050, σε σύγκριση με μόλις το 10% το 2000. Αυτό σημαίνει ότι θα ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για διακοπές στο μέλλον από ό,τι όλες οι νεότερες ηλικιακές ομάδες μαζί.
Αυτό αποδεικνύεται ήδη στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου οι άνθρωποι άνω των 50 ετών πραγματοποιούν σχεδόν το 60% των ταξιδιωτικών και τουριστικών δαπανών – ξοδεύοντας 3 δισεκατομμύρια δολάρια περισσότερα από τους ομολόγους τους Millennials. Και είναι λογικό. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ταξιδιώτες έχουν υψηλότερο μέσο διαθέσιμο εισόδημα και, αν είναι συνταξιούχοι, τον ελεύθερο χρόνο για να κάνουν εκτεταμένα ταξίδια (8 εβδομάδες ή περισσότερο).
Καθώς λοιπόν ο γηράσκων πληθυσμός αυξάνεται και γίνεται η πιο σημαντική τουριστική ομάδα λόγω της αγοραστικής τους δύναμης και της συχνότητας των ταξιδιών τους, θα υπάρξει ζήτηση για τουριστικά προϊόντα φιλικά προς τους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας και τους ηλικιωμένους. Ευτυχώς για τους διοργανωτές εκδρομών και δραστηριοτήτων, οι Baby Boomers (ηλικίας σήμερα 60-80 ετών) αγαπούν τα ταξίδια αναψυχής, αναζητώντας συχνά εμπλουτισμένες και ουσιαστικές εμπειρίες, ιδίως στα αξιοθέατα.



Γιατί οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας αγαπούν να ταξιδεύουν
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας επιλέγουν να ξοδεύουν το μεγαλύτερο μέρος από το εισόδημά τους σε ταξίδια και λιγότερο σε άλλα πράγματα. Ακριβώς όπως και οι περισσότεροι άλλοι ταξιδιώτες, απολαμβάνουν και αυτοί την ξεκούραση και τη χαλάρωση, την αίσθηση της περιπέτειας, τη γνωριμία με νέους ανθρώπους και το να βλέπουν διάφορα μέρη που ήθελαν πάντα να επισκεφτούν.
Έτσι, αυτό το τμήμα του τουρισμού δεν είναι ακριβώς ομοιογενές. Συχνά, όταν σκεφτόμαστε τους ηλικιωμένους ταξιδιώτες, φανταζόμαστε επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, που αποσύρονται στη θάλασσα, ενώ ταξιδεύουν στον κόσμο. Αλλά αν θέλετε να είστε επιτυχημένοι στη στόχευσή τους ως μέρος της στρατηγικής μάρκετινγκ για τις περιηγήσεις και τα ταξίδια σας, πρέπει να αποφύγετε να καταφύγετε σε στερεότυπα και αντ’ αυτού να βρείτε μια θέση σε αυτό το δημογραφικό κοινό που να έχει νόημα για την επιχείρησή σας.
Μια πιο ακριβής κατανόηση του ταξιδιωτικού τους κινήτρου – και όχι μια γενικευμένη υπόθεση – μπορεί να βοηθήσει σημαντικά καθώς τα ταξιδιωτικά πακέτα σας θα ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες τους και τα μηνύματα μάρκετινγκ θα είναι πιο στοχευμένα και αποτελεσματικά.
Οι ασημένιοι ταξιδιώτες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες
Νέοι στην καρδιά
Οι ασημένιοι ταξιδιώτες που είναι νέοι στην καρδιά δεν αφήνουν την ηλικία τους να τους κρατήσει πίσω. Έχοντας εξαιρετική σωματική υγεία και όρεξη για ζωή, καταρρίπτουν τις παραδοσιακές παραδοχές, αναζητώντας προκλητικές εμπειρίες για να ξεπεράσουν τα όριά τους και να αποδείξουν ότι το έχουν ακόμα. Εκτιμώντας την αίσθηση του επιτεύγματος και αγκαλιάζοντας τη ζωή στο έπακρο, είναι αυτοί που θέλουν να εξερευνήσουν τα πέρατα της γης, να βυθιστούν σε διαφορετικούς πολιτισμούς και να αντιμετωπίσουν τους φόβους τους κάνοντας πράγματα που δεν πίστευαν ποτέ πριν ότι θα μπορούσαν να κάνουν. Έτσι, μπορεί να τους δείτε να μένουν σε ξενώνες και να συναναστρέφονται με νεότερους ταξιδιώτες, να επισκέπτονται απομακρυσμένους και εκτός πεπατημένων προορισμούς ή να συμμετέχουν σε δραστηριότητες γεμάτες αδρεναλίνη και περιπέτεια, όπως ράφτινγκ, canyoning, καταδύσεις και σκι.
Παλιοί στην καρδιά
Από την άλλη πλευρά, αυτοί που είναι παλιοί στην καρδιά, ταξιδεύουν για τα οφέλη στη σωματική, ψυχική και κοινωνική τους ευεξία. Ως αλλαγή στην καθημερινή τους ρουτίνα, απολαμβάνουν τουριστικές δραστηριότητες, που περιλαμβάνουν μετακίνηση με χαλαρό ρυθμό, εκμάθηση νέων δεξιοτήτων, διεύρυνση των γνώσεών τους, απόλαυση εξευγενισμένων πραγμάτων και αλληλεπίδραση με τους ανθρώπους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο προτιμούν τη διαμονή σε πολυτελή ξενοδοχεία ή άνετα BnB’s, να κάνουν περιηγήσεις στην ιστορία, μαθήματα μαγειρικής ή μαθήματα χορού και να κλείνουν ταξιδιωτικά πακέτα που εγγυώνται την ευκαιρία να συναναστραφούν με άλλους ηλικιωμένους ταξιδιώτες, ενώ παράλληλα φροντίζουν για τη μεταφορά, το φαγητό και άλλες διευθετήσεις του ταξιδιού τους.
Και δεδομένου ότι μπορεί να έχουν κάποιο είδος αναπηρίας – σχεδόν το 38% των ατόμων άνω των 65 ετών έχουν – ανησυχούν περισσότερο για την ασφάλεια και τον κίνδυνο για την ανατροπή των ταξιδιωτικών τους σχεδίων και για το αν θα τραυματιστούν ή θα αρρωστήσουν σε έναν άγνωστο προορισμό. Έτσι, αυτός ο τύπος ασημένιου ταξιδιώτη συχνά υιοθετεί μια πιο νοσταλγική προσέγγιση στα ταξίδια, επισκεπτόμενος προορισμούς που ήδη γνωρίζει και αγαπά από τις διακοπές της παιδικής του ηλικίας, από το ταξίδι του μέλιτος ή από τους προγονικούς του δεσμούς. Ή, θα τους δείτε να ταξιδεύουν με συντροφιά, όπως φίλους, οικογένεια ή λέσχες ηλικιωμένων, εξασφαλίζοντας ότι αν συμβεί οτιδήποτε, θα έχουν υποστήριξη.
Τουριστικά προϊόντα φιλικά προς τους ταξιδιώτες μεγαλύτερης ηλικίας
Σύμφωνα με μελέτες, οι πιο δημοφιλείς τουριστικές δραστηριότητες μεταξύ των ταξιδιωτών μεγαλύτερης ηλικίας, είναι η περιήγηση στα αξιοθέατα της πόλης (89,3%), η επίσκεψη σε ιστορικά μέρη (88,1%), το φαγητό σε εστιατόρια (85,7%) και τα ψώνια (77,4%). Λιγότερο δημοφιλείς τουριστικές δραστηριότητες είναι το κυνήγι και το ψάρεμα (1,2%), τα θαλάσσια σπορ και η ηλιοθεραπεία (1,2%) και η κατασκήνωση και η πεζοπορία (3,5%). Αυτά όμως τα στατιστικά στοιχεία για τον τουρισμό των ταξιδιωτών μεγαλύτερης ηλικίας δεν αποτυπώνουν ολόκληρη την εικόνα. Δεν είναι όλοι οι ταξιδιώτες μεγαλύτερης ηλικίας ίδιοι. Από τη μία πλευρά, μπορεί να έχετε κάποιον που προτιμά τα ταξίδια περιπέτειας και από την άλλη, κάποιον που θέλει μια πιο εκλεπτυσμένη εμπειρία.
Με άλλα λόγια, κανένα τουριστικό προϊόν δεν ταιριάζει σε όλους τους ταξιδιώτες μεγαλύτερης ηλικίας. Βέβαια, μπορεί να υπάρχουν κοινά σημεία που αναζητούν, όπως πακέτα all-inclusive, μεταφορές χωρίς προβλήματα, ποιότητα έναντι χρησιμότητας και ισορροπημένες επιλογές διατροφής. Αλλά ως επί το πλείστον, αυτό που τους αρέσει θα ποικίλλει από άτομο σε άτομο σ’ αυτή τη δημογραφική ομάδα. Έτσι, είτε προσφέρετε οικονομικές εμπειρίες έναντι πολυτελών εμπειριών, είτε ξεναγήσεις με ξεναγό έναντι αυτοξεναγούμενες, είτε περιπετειώδεις έναντι πολιτιστικών δραστηριοτήτων, έχετε ήδη το καλύτερο τουριστικό προϊόν για τους κατάλληλους ηλικιωμένους ταξιδιώτες. Απλά πρέπει να ξέρετε πώς να τους προσεγγίσετε και να μιλήσετε τη γλώσσα τους.



Τάσεις τουρισμού για ταξιδιώτες μεγαλύτερης ηλικίας και η προσέγγιση τους απο πλευράς μάρκετινγκ
Οι περισσότεροι ταξιδιώτες μεγαλύτερης ηλικίας δεν θέλουν να σκέφτονται τους εαυτούς τους ως ταξιδιώτες μεγαλύτερης ηλικίας – σε αντίθεση με τους σόλο ταξιδιώτες, που δεν μπορούν να σταματήσουν να μιλούν για το ότι είναι σόλο ταξιδιώτες. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν ανταποκρίνονται καλά στο ηλικιακό μάρκετινγκ.
Αντίθετα, πρέπει να βλέπουν εικόνες ώριμων ενηλίκων που ζουν τη ζωή τους στο έπακρο. Και ποιος είναι καλύτερος από έναν διοργανωτή ταξιδιών ή τουριστικών δραστηριοτήτων για να το προωθήσει αυτό; Μπορείτε να μοιραστείτε φωτογραφίες ώριμων ενηλίκων που κάνουν καγιάκ, πεζοπορία, χορό, κοινωνικοποιούνται, μαθαίνουν, μαγειρεύουν, κάνουν όλα τα πράγματα που φαντάζονταν να κάνουν περισσότερο ως γονείς χωρίς ανήλικα παιδιά και συνταξιούχοι.
Η πραγματική μαγεία βρίσκεται στο κείμενο με το οποίο θέλετε να τους προσεγγίσετε. Ακριβώς όπως θα επισημαίνατε συγκεκριμένα οφέλη στις περιγραφές των πακέτων σας για τον ιδανικό επισκέπτη σας, μπορείτε να επικεντρωθείτε σε μια εξειδικευμένη θέση εντός της δημογραφικής ομάδας των ηλικιωμένων και να τονίσετε τα πράγματα που τους ενδιαφέρουν περισσότερο στην εμπειρία, όπως:
Ένας χαλαρός ρυθμός – Μικρά μεγέθη ομάδων ή Χωρίς παιδιά – Ευκαιρία να γνωρίσετε νέους ανθρώπους – Εύρος επιπέδων δραστηριότητας – Συμπεριλαμβανόμενες ταξιδιωτικές διευθετήσεις – Μια πρόκληση που ανταμείβει – Αυθεντική πολιτιστική εμπειρία – Προσβασιμότητα – Ευκαιρίες φωτογράφησης της άγριας ζωής – Εκμάθηση νέων δεξιοτήτων – Βαθιά κατάδυση στην ιστορία – Φιλικό προς τα εγγόνια – Ευέλικτες επιλογές φαγητού – Περπατώντας στα χνάρια των προγόνων σας.
Άλλο επιτυχημένο παράδειγμα: Το να γερνάτε δεν σημαίνει ότι πρέπει να κρεμάσετε τα μπαστούνια της πεζοπορίας σας. Υπάρχουν αμέτρητες εκδρομές και ταξίδια που θα σας πάνε οπουδήποτε, συμπεριλαμβανομένων διάσημων τόπων όπως το Κιλιμάντζαρο και τα Cinque Terre, όλα με τον ρυθμό που σας βολεύει. Βρείτε πιο εύκολες πεζοπορίες για όσους από εσάς ξεκινούν μόλις τώρα και πιο προχωρημένες επιλογές για περιπέτειες, για όσους ξεκινούν με σοβαρή εμπειρία στο ενεργητικό τους.
Ταυτόχρονα, θα πρέπει να φροντίσετε να απαντήσετε σε τυχόν ερωτήσεις που μπορεί να έχουν στη σελίδα σας με τις Συχνές Ερωτήσεις. Δεδομένου ότι ο τουρισμός των ταξιδιωτών μεγαλύτερης ηλικίας συνδέεται με τον προσβάσιμο τουρισμό, αυτό θα σας βοηθήσει επίσης να γίνετε ένας φορέας επιχειρηματικότητας, χωρίς αποκλεισμούς. Ακολουθούν μερικά παραδείγματα:
Χρειάζεται να είμαι σε καλή φυσική κατάσταση για να συμμετάσχω στην εκδρομή; Είμαι μοναχικός ταξιδιώτης, θα χρειαστεί να πληρώσω συμπλήρωμα για έναν ταξιδιώτη; Είμαι άνω των 75 ετών, μπορώ να συμμετάσχω στην εκδρομή; Υπάρχουν τουαλέτες; Μπορώ να ταξιδέψω με αναπηρικό αμαξίδιο; Μπορώ να πάρω τα φάρμακά μου μαζί μου; Μπορώ να κλείσω συγκεκριμένη θέση στο λεωφορείο του πούλμαν; Έχω μηχάνημα άπνοιας, μπορώ να το πάρω μαζί μου;
Πώς θα προσεγγίσετε τον ηλικιωμένο ταξιδιώτη όταν έχετε όλα αυτά στη διάθεσή σας; Ποια κανάλια μάρκετινγκ θα έχουν τη μεγαλύτερη επιτυχία; Ενώ οι Millennials επηρεάζονται περισσότερο από το διαδικτυακό ταξιδιωτικό μάρκετινγκ, οι Baby Boomers έρχονται δεύτεροι ως η ομάδα που επηρεάζεται περισσότερο από τις ταξιδιωτικές διαφημίσεις, ιδίως στο Facebook, το οποίο είναι η πιο δημοφιλής πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης για τους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας.
Ωστόσο, οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας εξακολουθούν να περνούν λιγότερο χρόνο στο διαδίκτυο από τους νεότερους. Και πολλοί από αυτούς εξακολουθούν να προτιμούν να κλείνουν τα ταξίδια τους μέσω ταξιδιωτικών γραφείων. Έτσι, ίσως να θέλετε επίσης να εξετάσετε το ενδεχόμενο να επεκτείνετε το δίκτυο των ταξιδιωτικών συνεργατών σας, συμπεριλαμβανομένων των ξενοδοχείων ή άλλων τοπικών επιχειρήσεων και να προωθήσετε τα τουριστικά σας προϊόντα και μέσω καναλιών εκτός διαδικτύου, όπως εφημερίδες, ραδιόφωνο ή φυλλάδια.
Τελικές σκέψεις
Η αγορά τουρισμού για ηλικιωμένους συχνά παραβλέπεται από τους διοργανωτές ταξιδιών και δραστηριοτήτων και τις μονάδες φιλοξενίας. Καθώς ο γηράσκων πληθυσμός αυξάνεται, η ηλικιακή αυτή ομάδα θα είναι οι κορυφαίοι ταξιδιωτικοί καταναλωτές στο μέλλον, και ειλικρινά, ήδη είναι. Έτσι, αν θέλετε να αξιοποιήσετε στο έπακρο την επερχόμενη ταξιδιωτική έκρηξη και όχι μόνο, αυτό ίσως είναι ένα κοινό που πρέπει να προσέξετε.




