Πόλεις φιλικές για όλες τις ηλικίες και Age-Friendly Environments

21 Μαρτίου 2023
2023-02-14-Age-Friendly Environments

Ομάδα Age-Friendly Environments – Τι συζητήθηκε

Τον περασμένο μήνα έγινε η πρώτη (διαδικτυακή) συνάντηση της νέας ομάδας Age-Friendly Environments που δημιούργησε η AGE Platform Europe, στην οποία συμμετείχε για την 50και Ελλάς, ο κ. Βασίλης Λουζιώτης. Από τα πρακτικά της συνάντησης ξεχωρίσαμε δύο θέματα μεγάλου ενδιαφέροντος.

  1. Ξεκίνησε ένα νέο project ακαδημαϊκού / ερευνητικού χαρακτήρα, σχετικά με την διαβίωση και την ποιότητα ζωής των ηλικιωμένων στον τόπο κατοικίας τους. Στο πρόγραμμα, που έχει τίτλο HOMeAGE παίρνουν μέρος πολλά Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια και άλλες οργανώσεις, μεταξύ των οποίων και η AGE Platform Europe. Στο πλαίσο του HOMeAGE οι συντονιστές του προγράμματος ζητούν 6-8 εθελοντές, μεγαλύτερης ηλικίας για να πάρουν μέρος, μεταφέροντας την άποψη των ηλικιωμένων στις μελέτες και τα διδακτορικά που θα παραχθούν. Η διάρκεια του προγράμματος θα είναι από την μέση του 2023 έως το τέλος του 2027 και ήδη ο κ. Λουζιώτης εξεδήλωσε το ενδιαφέρον του να λάβει μέρος εκπροσωπώντας την ελληνική πλευρά.
  2. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζεται να αναθεωρήσει την οδηγία για την έκδοση και ανανέωση των αδειών οδήγησης.  Μόλις κυκλοφόρησε ένα σχέδιο με τις κατευθύνσεις της νέας οδηγίας (η ισχύουσα είναι από το 2006). Θα θυμάστε ότι το 2018 είχαμε ασχοληθεί με το θέμα και τις προβλέψεις του τότε νόμου που επέβαλε νέες εξετάσεις οδήγησης μετά την ηλικία των 74 ετών. Τελικά αυτή η διάταξη αποσύρθηκε, καθώς δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο σε άλλη χώρα. Η AGE Platform Europe θα πάρει μέρος στις διαβουλεύσεις για την νέα οδηγία και σύντομα θα γνωρίζουμε τις εξελίξεις στο θέμα.

HOMeAGE – Ο ρόλος της ομάδας αναφοράς ενηλίκων μεγαλύτερης ηλικίας

Η Ομάδα αναφοράς ηλικιωμένων ενηλίκων του προγράμματος HOMeAGE, που ανέλαβε να συντονίσει η Age Platform Europe, έχει ως σκοπό να συμπεριλάβει τη φωνή των ηλικιωμένων και να διασφαλίσει ότι το έργο που θα παραχθεί θα έχει αντίκτυπο στη ζωή των ηλικιωμένων. Στην ομάδα θα λάβουν μέρος 6-8 άτομα από όλη την Ευρώπη, σε διαφορετικούς ρόλους και θέσεις, από τον Απρίλιο/Μάιο του 2023 έως τον Δεκέμβριο του 2027.  Στην ομάδα αυτή θα είναι δυνατή και η εκ περιτροπής συμμετοχή.

Το έργο HOMeAGE αποτελεί μια συνεργασία εννέα χωρών μεταξύ κορυφαίων ερευνητικών μονάδων, μεγάλων κυβερνητικών οργανισμών, διεθνών φορέων της κοινωνίας των πολιτών, καθώς και κυβερνητικών και μη κυβερνητικών οργανώσεων, με στόχο την καθιέρωση ενός διεπιστημονικού, διατομεακού και διεθνούς προγράμματος διδακτορικής εκπαίδευσης και έρευνας για τη γήρανση στον τόπο κατοικίας.

Ο τόπος κατοικίας των ηλικιωμένων αναγνωρίζεται ως θεμελιώδης μακροπρόθεσμα για την υγεία και την ευημερία τους – γεγονός που έχει μεγεθυνθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.  Ωστόσο, σχεδόν το ένα τρίτο των ηλικιωμένων στην Ευρώπη βιώνει την στέρηση της γειτονιάς, το ένα πέμπτο αντιμετωπίζει έλλειψη συνοχής, ένας αυξανόμενος αριθμός είναι άστεγοι και περίπου 3 εκατομμύρια διαμένουν σε ιδρύματα και υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες ότι οι προσπάθειες που έγιναν για να υποστηριχθεί η γήρανση στον τόπο κατοικίας, έχουν αποτύχει.

Το HOMeAGE καλείται να αντιμετωπίσει τις τρεις αλληλένδετες προκλήσεις της γήρανσης, που είναι οι ανάγκες και τα διαθέσιμα συστήματα, το σπίτι και η ένταξη και τα δικαιώματα και η φωνή των ανθρώπων μεγαλύτερης ηλικίας.  Το έργο υλοποιείται από το Δίκτυο Διδακτορικών Δράσεων Marie Curie Sklodowska Curie και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ανησυχία για την νέα κοινοτική οδηγία σχετικά τις άδειες οδήγησης ηλικιωμένων

H AGE Platform Europe ήρθε σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και προσκλήθηκε στην επόμενη συνεδρίαση της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου για την Οδική Ασφάλεια, στις 28 Μαρτίου. Η ομάδα αυτή συγκεντρώνει εκπροσώπους των 27 κρατών μελών σε επίπεδο Υπουργείου και στη συνάντηση αυτή, αναμένεται να εξηγήσουμε ποιες είναι οι συγκεκριμένες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ηλικιωμένοι σε σχέση με την οδική ασφάλεια και να εκφράσουμε τις προσδοκίες μας από τα κράτη μέλη.

Είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου ότι η AGE Platform Europe μπορεί να εργαστεί σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να επηρεάσει τη μορφή μιας οδηγίας, αλλά υπάρχει επίσης ένας ρόλος που πρέπει να διαδραματίσουν τα μέλη σε εθνικό επίπεδο. Το 2004, η AGE Platform Europe υποστήριξε την ισχύουσα οδηγία 2006/126/ΕΚ και συνεργάστηκε με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών.  Αυτή η οδηγία εφαρμόζεται τώρα σε εθνικό επίπεδο.

Στο θέμα αυτό ο κ. Λουζιώτης επισήμανε ότι στην Ελλάδα, από την ηλικία των 65 ετών, πρέπει να ανανεώνεται η άδεια οδήγησης κάθε 3 χρόνια με ιατρικές εξετάσεις (παθολόγος και οφθαλμίατρος) που έχουν κόστος 10+10 EUR, αλλά επιπλέον 100 EUR για την ανανέωση της άδειας οδήγησης.  Αυτό γίνεται κάθε δύο χρόνια από την ηλικία των 80 ετών. Την ίδια στιγμή, το κόστος ανανέωσης σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι 8 – 20 ευρώ.

Όταν το 2018, η Ελληνική κυβέρνηση εισήγαγε δοκιμαστικά έναν νέο κανόνα, από την ηλικία των 64 ετών, να επαναλαμβάνονται οι εξετάσεις οδήγησης, δημιουργήθηκαν έντονες αντιδράσεις. Ο κύριος λόγος που δόθηκε από την κυβέρνηση ήταν ο μεγάλος αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μεταξύ ηλικιωμένων, αλλά μια πιο προσεκτική ματιά στα στοιχεία έδειξε ότι οι θάνατοι αυτοί αφορούσαν κυρίως ηλικιωμένους ως πεζούς και όχι ως οδηγούς. Υπήρξαν πολλές διαμαρτυρίες και τελικά η διάταξη αυτή καταργήθηκε από τη νέα κυβέρνηση το 2019.

Παρόμοιες ανησυχίες εκφράστηκαν και από άλλα μέλη της Ομάδας Age-Friendly Environments.  Το θέμα είναι υπό διαβούλευση.

Η Ομάδα Age-Friendly Environments θα συναντηθεί ξανά στις 3-4 Μαΐου

Κοινοποιήστε
Μετάβαση στο περιεχόμενο